Hebben we in de toekomst nog wel trainers nodig?

Weet jij nog wat een overheadprojector is?
Dat was in het begin van mijn carrière als trainer één van mijn eerst investeringen. Volgens mij ligt hij zelfs nog ergens op de zolder van mijn kantoor. Onder een dikke laag stof, want ik gebruik al jaren geen sheets meer.
Oké, er is nu Powerpoint en Prezi, maar dan nog. Het vak van trainen is de afgelopen jaren enorm ontwikkeld en als jij zelf al een paar jaartjes meegaat dan herken je dit ongetwijfeld.

Soms kom ik bij toeval een oude TV-serie tegen. En iedere keer als ik daar naar kijk dan valt het me op hoe traag het allemaal is.
Dat viel me vroeger niet op, maar vandaag de dag worden series of films heel anders gemaakt dan vroeger. Alles gaat sneller, is efficiënter en leuker geworden. Vaak om de aandacht vast te kunnen houden. En dat laatste is voor veel van mijn collega’s uit het wereldje van training, coaching of organisatie-ontwikkeling ook een “dingetje”.
De wereld is anders geworden. Mensen lezen geen boeken meer, willen niet langer dan vijf minuten naar een “docent” luisteren. Ze kijken liever even op Youtube naar een samenvatting of een ‘how-to video’.

Meer leerrendement in minder tijd

Een training kost geld, maar vooral tijd. Want als je de mensen uit het werk haalt voor een training dan zijn ze dus even niet aan het werk. Dat geldt overigens ook voor veel vergaderingen waar te veel aan tafel zitten zonder een strakke agenda en een sterke voorzitter, maar dat is even een ander verhaal. Een training mag best wat kosten, maar het moet niet te veel tijd in beslag nemen.
Misschien moeten we dan ook afscheid nemen van trainingen die langer duren dan één dagdeel. Misschien moeten we nog wel meer op Youtube delen of in een digitale leeromgeving. Dat is efficiënter en makkelijker voor veel deelnemers. Men kan dan in de eigen tijd gewoon zelf aan de slag. En dat is vaak veel prettiger dan je zitten te vervelen omdat een trainer iets uitlegt met een Powerpointsheet erbij waarbij de deelnemer denkt: “dat kan sneller” of “dat wist ik al wel.”

Broodje kroket

Trainer Serious GamesWaar we in de rol van trainer “vroeger” soms twee dagen de tijd kregen om iets tussen de oren te krijgen bij de cursisten, is nu vaak de vraag of het ook kan tijdens een lunchbijeenkomst. Maar haal je daar hetzelfde resultaat mee als vroeger? Nee dus. En toch is er die wens. Er wordt dus steeds meer gevraagd naar werkvormen die veel impact hebben in een zo kort mogelijke tijd. En daarmee zijn ervaringsgerichte werkvormen uiteindelijk het meest effectief.

Als je het voelt, dan onthoud je het wél!

Trainer Theorie is mooi , een filmpje op Youtube is prachtig, maar als je iets zelf hebt ervaren, als je het zelf hebt “gevoeld” dan komt het veel beter binnen.
Vanuit de leerpsychologie weten we dat, des te meer zintuigen je prikkelt, des te beter blijft de herinnering hangen. En daarom is Youtube of een digitale leeromgeving niet voldoende. Er is iets anders nodig en dat is de ervaring. Het ondergaan, het doorleven van de aangeboden inzichten.

De oplossing: Serious Gaming. Serious Games

Een serious game, roept bij sommige mensen misschien beelden op van pubers die met hun controller de hele dag achter de computer zitten, maar dat is niet wat ik bedoel.
Serious Games zijn serieuze spellen. Leuk om te doen, maar gelijktijdig is het primaire doel niet het vermaak, maar iets anders, zoals iets nieuws leren.

Offline en Online Serious Games en Spelsimulaties

De opkomst van Serious Games is deels ontstaan doordat computers steeds meer mogelijkheden hebben om een fictieve omgeving na te bootsen. En in deze fictieve omgeving kan men naar hartenlust oefenen. Maar Serious Games zijn niet per sé altijd online Games. Sterker nog, onze ervaring is dat offline Games, of spelsimulaties vaak nog veel meer effect hebben. Zeker als het gaat om doelstellingen die samenhangen met thema’s als communiceren, projectmanagement, klantgericht werken en andere thema’s waarbij bepaald gedrag gewenst is.

Serious Games: leren door te spelen

Serious Games worden ingezet t.b.v. Game Based Learning. Leren door te spelen. En iedereen weet hoe effectief dit eigenlijk is. Want we zijn allemaal kind geweest en als je goed kijkt naar kinderen dan zie je dat ze bijna overal een spelletje van maken. Zodra het een spel wordt komt er energie vrij en gaan mensen aan de slag. Daarom is Game Based Learning zo effectief. Het is namelijk in eerste instantie Leuk en in tweede instantie enorm leerzaam.

Learning by doing

Maar hoe vind je als trainer een goede game?

Serious Games zijn niet zomaar spelletjes. De ontwikkeling van een Serious Game komt tot stand door kennis van techniek, vormgeving, speltheorie en onderwijskundige principes te combineren. Daarmee is een Serious Game niet even iets wat je op een vrijdagmiddag in elkaar kunt knutselen.
Dus als jij op zoek bent naar nieuwe werkvormen, als jij, net als ik al lang geleden afscheid hebt durven nemen van de overheadprojector, of misschien niet eens weet wat dat is, kijk dan eens rond op https://jumpseriousgames.nl/games/naar wat er mogelijk is en zorg dat je als begeleider de deelnemers op een verrassende manier in beweging kunt zetten.

Hebben we in de toekomst nog wel trainers nodig dan?

Met die vraag begon ik dit artikel en het antwoord hierop is absoluut Ja. Maar anders dan vroeger zullen trainers zich veel meer ontwikkelen naar een facilitator van het leerproces. Ze kiezen de werkvormen, selecteren een geschikte game, weten hoe ze tijdens en na het “spel” de juiste interventies kunnen plegen en maken samen met de deelnemers de transfer naar de praktijk.

Deel deze blog:

Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

GRATIS EBOOK

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis het eBook ‘Gedragsverandering en het geheim van Serious Games’.