Spel voor meer begrip bij chronische aandoeningen – hoe een serious game empathie versterkt
Kun je met een spel zorgen voor meer empathie en begrip voor mensen met een chronische aandoening of fysieke beperking?
(Nieuwsblog 11/4/2025 door Pieter)
Mensen met aandoeningen zoals scoliose, reuma, MS of fibromyalgie hebben vaak te maken met veel meer dan alleen fysieke klachten. De sociale en emotionele impact is minstens zo groot. Wat het extra ingewikkeld maakt: de omgeving begrijpt die impact lang niet altijd. Niet uit onwil, maar omdat het simpelweg moeilijk is om iets te voelen wat je zelf niet meemaakt.
Samen met Marijne Vos onderzocht ik hoe je vanuit een positieve psychologische benadering een serious game kunt ontwikkelen die dat onzichtbare wél zichtbaar maakt — zonder dat het zwaar of zielig wordt.
Want dat is de uitdaging:
Hoe ontwerp je een spel voor meer begrip bij chronische aandoeningen, zonder te hospitaliseren, victimiseren of pathologiseren?
En hoe zorg je dat het spel mensen ook nog eens empowert — sterker maakt, in plaats van kleiner?
Een collectief spel dat draait om kracht
Het spel dat we ontwikkelden is gericht op mensen die direct of indirect geconfronteerd worden met fysieke, sociale of emotionele obstakels. Denk aan jongeren met scoliose, maar ook hun ouders, vrienden, klasgenoten of begeleiders.
Samen leggen spelers een levenspad af vol herkenbare obstakels. Niet om te “overleven”, maar om samen te groeien. Elke speler krijgt hulpbronnen aangereikt, overlegt met de groep, kiest een kracht — en gebruikt die kracht om een obstakel te overwinnen.
Geen competitie. Geen scorebord. Geen betutteling.
Wél: samenwerking, inzicht, keuzevrijheid en echte gesprekken.
Wat dit spel bijzonder maakt
Een goed spel voor meer begrip bij chronische aandoeningen:
- Vergroot inzicht in de minder zichtbare aspecten van het dagelijks leven
- Zet de mens centraal, niet de beperking
- Activeert kracht, veerkracht en verbinding
- Is betekenisvol én gewoon leuk om te spelen
Het spel is ontworpen om niet te gaan over wat je niet kunt, maar over wat je in je hebt.
Over hoe je als speler — mét of zonder aandoening — leert omgaan met hindernissen.
Over de kracht van grenzen aangeven, hulp vragen, samenwerken en doorzetten.
En ja, zelfs over lachen. Want humor is soms ook een serieuze kracht.
Klaar voor de testfase
Marijne gaat binnenkort testen met jongeren die scoliose hebben. We gaan feedback verzamelen, bijstellen, bijslijpen, finetunen — en dan is het spel klaar om echt verschil te maken.
Een serious game die niet draait om het probleem, maar om de kracht.
En die organisaties helpt om empathie te ontwikkelen waar dat het hardst nodig is.
Meer weten?
Wil je meer weten over dit spel voor meer begrip bij chronische aandoeningen?
Of denk je aan een toepassing in jouw organisatie, praktijk of school?
Stuur me gerust een bericht — we denken graag mee over maatwerk en impactvolle spelvormen.
Dit project is onderdeel van de missie van Jump Serious Games:
Betekenisvolle verandering realiseren met de kracht van spel.