Het mooiste doosje coachkaarten!

Het mooiste doosje met coachkaarten!

Er zijn bij bol.com allerlei foto-coachkaarten te koop. Zo’n stapel mooie foto’s is een geweldig hulpmiddel om elkaar beter te leren kennen bijvoorbeeld. Maar je kunt het ook inzetten als coach om te onderzoeken wat iemand bijvoorbeeld voor beeld heeft van zijn huidige en toekomstige situatie. Maar hoe maak je nu de mooiste coachkaarten die er zijn?

We zijn wel erg kritisch…​

Vanuit Jump Serious Games hebben we gekeken wat de beste set was om eventueel aan te bieden binnen onze shop. Maar helaas hadden we overal iets op aan te merken. Bij het ene spel was de kwaliteit van het papier matig, bij de ander de foto’s te eenzijdig, bij een derde zat er geen goede handleiding bij enzovoort. Uiteindelijk vonden we dat we dus beter zelf zo’n coachkaarten set met foto’s konden maken. En omdat er twee kanten aan zo’n kaartje zitten hadden we de mogelijkheid om voor dezelfde prijs nog een set kaarten te maken. Dat hebben we het Kernwaarden Spel genoemd.

Selectie van foto’s

Ten eerste de fotoselectie. Er zijn heel veel plaatjes te vinden, dus hoe kom je nu tot de juiste keuze. Hiervoor hanteerden we de volgende criteria: Het moesten foto’s zijn zonder filters, we wilden geen gepolijste stock-plaatjes en de foto’s moesten relatief ‘eenvoudig’ zijn waardoor er snel iets mee geassocieerd  kan worden. We wilden geen teksten in op of de foto’s zodat vooral het visuele brein wordt aangesproken. En het aantal thema’s wilden we zo breed mogelijk houden. Vanuit deze basisvoorwaarden hebben we eerst gewoon heel veel foto’s verzameld vanuit verschillende bronnen. Vervolgens hebben we met vijf trainers uitgebreid gekeken en keuzes gemaakt. Dit resulteerde uiteindelijk tot een prachtige uitgebalanceerde set van foto-associatiekaarten.

Keuze van Kernwaarden

Voor het kernwaardenspel moesten we ook keuzes maken. Er zijn allerlei lijstjes met kernwaarden te vinden. Ook ons trainingsbureau P&A Talentontwikkeling heeft een lijst waar we vaak mee werken. Maar deze lijst was nog te uitgebreid. Er moest dus een reductie plaatsvinden om het onder te brengen op de stapel coachkaarten. Dit hebben we zo zorgvuldig mogelijk gedaan waarbij we kernwaarden die ongeveer eenzelfde gevoel opleverden bij elkaar hebben gezet. Hiermee konden we toch meer kernwaarden kwijt dan het aantal kaartjes in het spel.

Praktische handleiding

Een handleiding moet niet te uitgebreid zijn, maar ook niet te beperkt. Wij hebben dit zelf gedaan op basis van uiteenlopende praktijkervaringen en deze ervaringen doorvertaald naar een zo compact en kernachtig verhaal. Makkelijk leesbaar, herkenbaar, toegankelijk en met veel suggesties voor allerlei toepassingsmogelijkheden om coaches en trainers ook op nieuwe ideeën te brengen.

Vormgeving

KernwaardenAangezien we al eerder coachkaarten hebben ontwikkeld op het gebied van lijfspreuken en levensmotto’s, hadden we al een soort ‘Jump Stijl’. Met dezelfde vormgever zijn we aan de slag gegaan en hij heeft er wederom, in overleg met ons, werkelijk iets moois van gemaakt. Vanuit het idee dat kernwaarden helpen bij het bepalen van je eigen koers kwamen we bijvoorbeeld op het kompas dat heel subtiel is opgenomen in dit spel. Daarnaast heeft Leroy, onze vormgever ook alle foto’s stuk voor stuk bewerkt, waardoor het geheel een heel goed gelukte, consistente en kwalitatief sterke uitstraling heeft.Associatiekaart

En dan nog het materiaal. Een mooi doosje, prettig, duurzaam materiaal. Ook dat was een kwestie van uitzoeken en keuzes maken. Maar het resultaat mag er zijn. Het ligt op de plank bij ons, bij bol.com, en bij managementboek. En we ontvangen veel waardering want alle moeite van het ontwerpen wordt ruimschoots beloond dankzij de positieve reacties van veel trainers/coaches die bij ons zo’n doosje bestellen.

 

Deel deze blog:

Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

GRATIS EBOOK

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis het eBook ‘Gedragsverandering en het geheim van Serious Games’.