
Vertrouwen en Prisoner’s dilemma
Prisoner’s dilemma en Vertrouwen Het was een donkere, regenachtige nacht toen de politie eindelijk hun
Het kan ingezet worden om afdelingen verder te helpen in het ontwikkelen van eigenaarschap, maar ook voor het management in grotere organisaties waar behoefte is aan een impuls op het gebied van leiderschap in combinatie met eigenaarschap.
De business simulatiegame Samen Werken aan Eigenaarschap is een simulatiegame van één dag waarin deelnemers een rol gaan vervullen in een fictieve organisatie. De deelnemers krijgen de opdracht om producten te bouwen waarbij ieder team een unieke bijdrage levert aan het gezamenlijke resultaat. Hierbij worden ze geconfronteerd met allerlei (veelal herkenbare) beperkingen die soms ontstaan in organisaties en die effect hebben op een gevoel van eigenaarschap. Ze leren tijdens het spel wat er met eigenaarschap gebeurt als bijvoorbeeld het vertrouwen laag is, als er geen of weinig regelruimte is, als het overzicht ontbreekt of wanneer er sprake is van een ‘onveilige’ organisatie waarin je niet weet waar je aan toe bent. Maar ze ervaren ook de positieve effecten als deze randvoorwaarden gewoon goed voor elkaar zijn.
De spelsimulatie Samen Bouwen aan Eigenaarschap zorgt er voor dat de deelnemers:
De Serious Game Samen Bouwen aan Eigenaarschap is een zogenaamde Business Simulatiegame.
De deelnemers maken deel uit van een fictieve organisatie en krijgen de opdracht om producten te bouwen waarbij ieder team een unieke bijdrage levert aan het gezamenlijke resultaat. Hierbij worden ze geconfronteerd met allerlei (veelal herkenbare) beperkingen die soms ontstaan in organisaties en die effect hebben op een gevoel van eigenaarschap. Ze leren tijdens het spel wat er met eigenaarschap gebeurt als bijvoorbeeld het vertrouwen laag is, als er geen of weinig regelruimte is, als het overzicht ontbreekt of wanneer er sprake is van een ‘onveilige’ organisatie waarin je niet weet waar je aan toe bent. Maar ze ervaren ook de positieve effecten als deze randvoorwaarden gewoon goed voor elkaar zijn.
Binnen de simulatie zijn er rollen in de uitvoering zelf (de bouwers), de midden managementlaag op directieniveau en bij de ondersteunende diensten. Hiermee simuleren we in het klein een complete organisatie en laten we de deelnemers ervaren hoe iedereen zijn eigen bijdrage kan leveren om te bouwen aan een positieve organisatiecultuur die stimulerend is voor het nemen van eigenaarschap en het verbeteren van de gezamenlijke prestaties.
N.B. Om productielijnen te simuleren maken we onder anderen gebruik van Lego ®
Deze spelsimulatie wordt begeleid door twee of drie begeleiders (afhankelijk van het aantal deelnemers). De game wordt op één werkdag gespeeld (inclusief de evaluatie en transfer).
Transfer naar de eigen praktijk
Een spel inzetten is leuk en effectief; mensen leren op een speelse wijze van hun ervaringen. Door de ervaring, het echt mee te maken onthoud je veel beter wat belangrijk is dan wanneer je er alleen maar wat over hebt gehoord of er iets over hebt gelezen.
De ervaringen tijdens de game worden pas echt waardevol als ze direct worden doorvertaald naar de situatie op het dagelijks werk. Deze ‘transfer’ is erg waardevol. Vanuit Jump begeleiden we de game op zo’n manier dat de transfer ook echt daadwerkelijk wordt gemaakt. Voor de begeleiding zetten we professionele teamcoaches/trainers in die ruime ervaring hebben met gedragsverandering in organisaties.
Intake vooraf
Ter voorbereiding op de game zal een de begeleiders eerst een intakegesprek voeren om te weten wat er speelt en wat het gewenste effect moet zijn na het spelen van deze game.
Aantal deelnemers
Voor een goed spelverloop en voldoende participatie van de deelnemers hebben we minimaal 15 tot maximaal 22 deelnemers (spelers) nodig.
Begeleiding
Er werken twee ‘divisies’ parallel. Dit zijn twee teams. Deze teams worden apart begeleid door een teamcoach/spelbegeleider. Daarnaast is er een algemeen spelleider nodig.
De begeleiders dragen zorg voor het spelverloop en leiden bovendien de evaluatiegesprekken per team.
Ruimtes
Voor een goed spelverloop hebben beide divisies een eigen ‘productieruimte’ nodig. Daarnaast is er een ruimte nodig voor de directie welke ook gebruikt kan worden als plenaire zaal voor de start en de eindevaluatie. De gewenste grootte van deze drie ruimtes is minimaal 54 m2 (9×6 meter; gemiddelde grootte van een leslokaal).
Prisoner’s dilemma en Vertrouwen Het was een donkere, regenachtige nacht toen de politie eindelijk hun
Je bent gevraagd om een training te geven of een bijeenkomst te begeleiden. En dat
Gedragsverandering… als trainer of coach wil je graag dat mensen nieuwe gedrag uitproberen. Maar soms
Wil je vrijblijvend sparren over de mogelijkheden van serious games?Ben je benieuwd hoe je een van onze games kunt inzetten in jouw werk als trainer, facilitator of binnen een organisatie? Of wil je eens van gedachten wisselen over een serious game op maat? Plan een gratis en vrijblijvend adviesgesprek!
In 30 minuten helpen we je graag op weg, denken we met je mee en ontdek je nieuwe mogelijkheden.